PEMBUATAN FEEDS INSTAGRAM MENGGUNAKAN CANVA PRO SEBAGAI MEDIA PROMOSI PADA S.1824 PT. NATURAL NUSANTARA (STOCKIST LAMONGAN)

  • Arnadya Amira Safitri* Politeknik Negeri Malang
  • Maskur Politeknik Negeri Malang
  • Heru Utomo Politeknik Negeri Malang
Keywords: Promotional Media, Instagram, Feeds, Canva Pro

Abstract

Stockist S.1824, a business unit of PT Natural Nusantara (Nasa Distributor), offers various services and products, including agrocomplex, biological control, homecare, health, cosmetic, and body care items. Although promotions are conducted through several channels, including Instagram, the platform's effectiveness is limited due to insufficient product information and unattractive designs. This study aims to evaluate the effectiveness of Instagram feeds as a promotional tool by redesigning feeds using Canva Pro. The research employs action research methodology, encompassing planning, action, observation, and reflection. Data were collected through questionnaires distributed to the business owner, employees, marketing experts, IT experts, and potential customers. The effectiveness of the feed designs was assessed using the EPIC Model (Empathy, Persuasion, Impact, Communication). The study, conducted in two cycles, found that the new feed designs were highly effective as a promotional tool. Respondents agreed that the redesigned feeds significantly improved the promotional impact for Stockist S.1824.

References

Alimin, E., Afriani, D., Agusfianto, N. P., Octavia, Y. F., Mulyaningsih, T., Yusuf, S. Y. M., Irwansyah, R., Moonti, A., Sudarni, A. A. C., & Endrawati, B. F. (2022). Manajemen Pemasaran: Kajian Pengantar di Era Bisnis Modern. Seval Literindo Kreasi.

Basu Swastha, I., & Irawan, M. B. A. (2008). Manajemen Pemasaran Modern. Jakarta: Liberty.

Dewi, I. P., Sofya, R., & Huda, A. (2021). Membuat media pembelajaran inovatif dengan aplikasi articulate storyline 3. UNP PRESS.

Firmansyah, M. A. (2023). Manajemen Pemasaran. UMSurabaya Publishing.

Firrizqi, A. S., & Fauzi, A. (2023). Perancangan Feed Instagram Sebagai Media Iklan Berbasis Aplikasi Canva Pada Kopi Probio+ Malang. Journal Sains Student Research, 1(2), 1017–1024.

Hermayanto, R. (2023). Strategi Pemasaran UMKM. Cipta Media Nusantara, Surabaya.

Imawan, Y. A., & Pribadi, J. D. (2022). Pembuatan Desain Feed Instagram Sebagai Media Promosi Untuk Meningkatkan Brand Awareness Pada Falahfood. Id. Jurnal Aplikasi Bisnis, 8(1), 25–30.

Megadini, R., & Anggapuspa, M. L. (2021). Perancangan feed instagram sebagai media promosi tape ketan surabaya. Barik, 3(1), 69–81.

Muh, N. E. B. (2021). Produk Kreatif dan Kewirausahaan Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK/MAK Kelas XI Semester 1. Bidang Keahlian Bisnis dan Manajemen. Program Keahlian Akuntansi dan Keuangan. Kompetensi Keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga. Penerbit Andi.

Pratama, M. R., & Khabibah, U. (2023). Pengoptimalan Iklan Dengan Desain Feed Instagram Berbasis Aplikasi Adobe Photoshop Di Rumah Pakan Sidoarjo. Jurnal Aplikasi Bisnis, 9(2), 98–102.

Rahmawati, I., Sa’adah, L., & Afiyah, S. (2020). Efektivitas penggunaan media sosial untuk pengembangan UMKM Kabupaten Jombang. LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.

Rezky, F. S., Sirait, A., & Apdilah, D., Simangunsong, P. B. . (2022). Buku Ajar Desain Grafis 1. CV. Cattleya Darmaya Fortuna.

Sihombing, S. ., Pardede, E., Sihombing, A., & Dewantara, N. (2022). Pemasaran Digital. CV. Pena Persada.

Sudarsono, H. (2020). Manajemen pemasaran. Pustaka Abadi.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suwandi, H. A., & Sudjanarti, D. (2024). Pembuatan Katalog Produk Menggunakan Canva Sebagai Media Promosi Pada Warkop R. Basman Malang. Mutiara: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(1), 28–36.

Tjiptono, F., Chandra, G., & Adriana, D. (2008). Pemasaran Strategik. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Published
2024-08-30
How to Cite
Safitri, A. A., Maskur, M., & Utomo, H. (2024). PEMBUATAN FEEDS INSTAGRAM MENGGUNAKAN CANVA PRO SEBAGAI MEDIA PROMOSI PADA S.1824 PT. NATURAL NUSANTARA (STOCKIST LAMONGAN). JURNAL EKONOMI KREATIF DAN MANAJEMEN BISNIS DIGITAL, 3(1), 21-28. https://doi.org/10.55047/jekombital.v3i1.786
Section
Articles