SWOT ANALYSIS AS FORMULATION OF MARKETING STRATEGIES ON NOUGGY CULINARY BUSINESS IN MALANG CITY
Abstract
This research aims to formulate effective marketing strategies for the "NOUGGY" culinary business in Malang using SWOT analysis. A qualitative method with a descriptive approach was employed, utilizing in- depth interviews with the business owner, employees, suppliers, competitors, and consumers to gather data. The study analyzed internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats) affecting the business. Key findings indicate that "NOUGGY" benefits from unique raw materials and strong supplier relationships, but faces challenges such as inconsistent product quality and limited market reach. The analysis identified opportunities in untapped market segments and threats from rising competitors. The research provides theoretical insights for improving marketing strategies and practical recommendations for collaboration with stakeholders. The novelty of this study lies in its detailed application of SWOT analysis to a local SME in the culinary sector.
References
Abdullah, T., & Tantri, F. (2012). Manajemen pemasaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Badan Pusat Statistik. (2023). Statistic Pertumbuhan Penduduk.
Bali Post. (2023). Ini 13 Produk Kuliner Terbaik Pilihan Masyarakat di “Terbukti Nyam! 2023.” https://www.balipost.com/news/2023/08/16/356390/Ini-13-Produk-Kuliner-Terbaik...html
Balol, S. W. A. (2023). Buku Ajar Kewirausahaan Panduan Mengawali Startup. Media Nusa Creative (MNC Publishing). https://books.google.co.id/books?id=1k7OEAAAQBAJ
Ferrell, O. C., Hartline, M., Hochstein, B. W., & Boivin, M. (2005). Marketing strategy. Cengage Canada.
Hafizhoh, S., Asmelia, F., Thoha, M. A., Hakim, A. R., Gultom, A. N., Sitorus, N. I. K., Ardiyanti, S., Sitorus, K. T. A., & Luthfiah, D. N. (2023). Pengembangan Usaha Kuliner Tahu Walik Melalui Pendekatan Kewirausahaan. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 2(3), 36–41.
Hasan, A. (2018). Marketing dan kasus-kasus pilihan.
Hendryadi, H., & Suryani, S. (2015). Metode Riset Kuantitatif Teori dan Aplikasi Pada Penelitian Bidang Manajemen dan Ekonomi Islam.
Ika. (2019). Industri Kuliner Jadi Penopang Terbesar Perekonomian Kreatif Indonesia. Universitas Gajahmada. https://ugm.ac.id/id/berita/18389-industri-kuliner-jadi-penopang-terbesar-perekonomian-kreatif-indonesia/
Irawati, R., & Prasetyo, I. B. (2021). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan dan Mempertahankan Bisnis di Masa Pandemi (Studi pada UMKM Makanan dan Minuman di Malang). Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 6(2), 114–133.
Kementrian Perindustrian Republik Indonesia. (2019). Industri Makanan dan Minuman Jadi Sektor Kampiun. https://kemenperin.go.id/artikel/20298/Industri-Makanan-dan-Minuman-Jadi-Sektor-Kampiun-
Kotler, P., & Keller, K. L. (2002). Marketing places. Simon and Schuster.
Kristanto, D. (2009). Pembudidayaan Buah Naga Dipot dan di Kebun. Jakarta: Penebar Swadaya.
Lestari, E. P. (2011). Pemasaran Strategik Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Lydianingtias, D., ST, M. M., Trijanto, D., Suselo Utoyo, S. T., & MT, M. (2018). Kewirausahaan Teknik Sipil: Kewirausahaan Teknik Sipil (Vol. 1). UPT Percetakan dan Penerbitan Polinema.
Manap, A. (2016). Revolusi manajemen pemasaran. Jakarta: Mitra Wacana Media, 20–21.
Morissan, M. (2017). Metode Penelitian Survei (Riefmanto (ed.). Kencana Prenadamedia Group.
Nouggy. (2023). Pioneer Youth Competition Proposa.
Nursalam, I. I. (2007). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan: Pendekatan Praktis.
Pearce, J. A., Robinson, R. B., & Subramanian, R. (2013). Strategic management: Formulation, implementation, and control. Irwin/McGraw-Hill Columbus, OH.
Putra, E. (2003). Studi Mengenai Orientasi Strategi dan Kinera Pemasaran. Jurnal JSPI, 2(1), 93–110.
Rahadi, F., & Fizriyani, W. (2023). Produk UMKM di Kota Malang Ditargetkan Go International. https://rejogja.republika.co.id/berita/rvxifb291/produk-umkm-di-kota- malang-ditargetkan-go-international
Rangkuti, F. (2014). Analisis SWOT: teknik membedah kasus bisnis cara perhitungan bobot rating dan OCAI.
Reza, F., Santoso, B., & Dewi, E. (2020). Strategi Pemasaran Berdasarkan Analisis SWOT pada Mini Market di Mutiara Mart Rowotengah Jember. International Journal of Social Science and Business, 4(2), 301–307.
Schaper, M. (2011). Entrepreneurship and small business/Michael. Marketing, 1009, 271.
Sedarmayanti, M. (2014). Sumber daya manusia dan produktivitas kerja. CV. Mandar Maju.
Setyawati, H. (2013). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Perusahaan Melalui Keunggulan Bersaing Dan Persepsi Ketidakpastian Lingkungan Sebagai Prediksi Variabel Moderasi (Survey pada UMKM Perdagangan di Kabupaten Kebumen). Fokus Bisnis : Media Pengkajian Manajemen Dan Akuntansi, 12. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v12i2.3
Sinarasri, A. (2013). Analisis pengaruh orientasi kewirausahaan terhadap strategi bisnis dalam meningkatkan kinerja perusahaan (studi kasus pada pedagang kaki lima bidang kuliner di Semarang). Prosiding Seminar Nasional.
Siregar, S. (2012). Buku Statistika Deskriptif untuk Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.
Soekanto, S. (2006). Pengantar penelitian hukum. (No Title).
Subagyo, J. (2004). Metode Penulisan dalam Teori dan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sugiyono, D. (2011). Memahami penelitian kualitatif.
Suharyadi, A. N., Purwanto, S. K., & Maman, F. (2007). Kewirausahaan: Membangun usaha sukses sejak usia muda. Jakarta: Salemba Empat.
Sunarto, A. (2006). Pengantar Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: UST Press.
Usman, H. (2013). Manajemen: teori, praktik, dan riset pendidikan.
Zahara, L. (2022). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Modal Usaha dan Strategi Pemasaran Terhadap Perkembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Kecamatan Trienggadeng Kabupaten Pidie Jaya. UIN Ar-Raniry.
Copyright (c) 2024 Lia Ujung Tri Utami, Tri Yulistyawati Evelina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.












.png)
.png)








.jpg)
.png)

