PERSEPSI DAN INTENSI PELAKU UMKM TERHADAP PENGGUNAAN QRIS SEBAGAI SISTEM PEMBAYARAN DIGITAL DI KOTA TASIKMALAYA
Abstract
This research aims to determine the perceptions and intentions of SMEs towards the use of QRIS as a digital-based payment system in the City of Tasikmalaya. qualitative research approach through phenomenological design. The technique used is data triangulation, in the form of combining data sources obtained from observations, interviews, and documentation. The research sample consists of 10 SMEs in Tasikmalaya City that have used QRIS as a digital payment process. The indicators are used to see the perception of SMEs in terms of perceptions of benefits, perceptions of convenience, and perceptions of risk. The intentions of SMEs actors towards QRIS are also formed from the three perceptions accompanied by obstacles or obstacles and external factors that influence them. This study indicates that SMEs actors have a positive perception of QRIS so that they can form strong intentions for them to implement a digital payment system through QRIS.
Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Press.
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1975). A Bayesian analysis of attribution processes. Psychological Bulletin, 82(2), 261.
Asrori, M. (2007). Psikologi Pembelajaran. In CV Wacana Prima. CV Wacana Prima.
Featherman, M. S., & Pavlou, P. A. (2003). Predicting e-services adoption: a perceived risk facets perspective. International Journal of Human-Computer Studies, 59(4), 451–474.
Hutagalung, R. A., Nainggolan, P., & Panjaitan, P. D. (2021). Analisis Perbandingan Keberhasilan UMKM Sebelum Dan Saat Menggunakan Quick Response Indonesia Standard (QRIS) Di Kota Pematangsiantar. Jurnal Ekuilnomi, 3(2), 94–103.
Indriyani, D., & Sartika, S. H. (2022). Persepsi Generasi Z pada Penggunaan E-wallet selama Pandemi Covid-19. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 6(1), 68–74.
Kristanti, E., & Marta, R. F. (2021). Persuasive and Educative Advertising Content of Quick Response Code Indonesian Standard in Pandemic Era. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 10(2), 301–308.
Kurniasih, A., Lestari, S. D., & Herminingsih, A. (2013). Persepsi mahasiswa terhadap kuliah kewirausahaan dan pengaruhnya terhadap sikap dan intensi berwirausaha mahasiswa. Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Sosial, 2(2), 129–146.
Musthofa, M. A., Kurniati, R. R., & Hardati, R. N. (2020). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Sistem Pembayaran Uang Digital (Studi Pada Pengguna Ovo Di Kota Malang). JIAGABI (Jurnal Ilmu Administrasi Niaga/Bisnis), 9(2), 175–184.
Ningsih, H. A., M Sasmita, E., & Sari, B. (2021). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik (QRIS) Pada Mahasiswa. IKRAITH-EKONOMIKA, 4(1), 1–9.
Paramitha, D. A., & Kusumaningtyas, D. (2020). QRIS. Fakultas Ekonomi, Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Pracoyo, A., Paulina, P., Wijaya, E., Bagasworo, W., & Rofianto, W. (2022). Sosialisasi QRIS Dalam Upaya Peningkatan Produktivitas UMKM Provinsi DKI Jakarta. BERDAYA: Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 11–20.
Prasetyowati, H., & Panjawa, J. L. (2022). Teknologi Dan Distribusi Pajak Mendukung Kualitas Pembangunan Manusia. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(2), 23–36.
Rayadi, R., & Maradesa, D. (2021). Evaluasi Sistem Pembayaran Non Tunai Pada PT. Angkasa Pura I (Persero) Bandar Udara Internasional Sam Ratulangi Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(3).
Saputri, O. B. (2020). Preferensi konsumen dalam menggunakan quick response code indonesia standard (qris) sebagai alat pembayaran digital. KINERJA, 17(2), 237–247.
Setiawan, I. W. A., & Mahyuni, L. P. (2020). QRIS Di Mata UMKM: Eksplorasi Persepsi Dan Intensi UMKM Menggunakan QRIS. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 10(9), 921–946.
Sihaloho, J. E., Ramadani, A., & Rahmayanti, S. (2020). Implementasi Sistem Pembayaran Quick Response Indonesia Standard Bagi Perkembangan UMKM di Medan. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(2), 287–297.
Silalahi, P. R., Tambunan, K., & Batubara, T. R. (2022). Dampak Penggunaan QRIS Terhadap Kepuasan Konsumen Sebagai Alat Transaksi. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 122–128.
Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha mikro kecil dan menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 6(1), 51–58.
Sugianti, N., & Anwar, K. U. S. (2021). Pengaruh Masa Pandemi Covid 19 Terhadap Wirausaha Kecil Di Indonesia. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 1(4), 321–326. https://doi.org/https://doi.org/10.55047/transekonomika.v1i4.57
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. In Bandung: Alfabeta.
Tarantang, J., Awwaliyah, A., Astuti, M., & Munawaroh, M. (2019). Perkembangan sistem pembayaran digital pada era revolusi industri 4.0 di indonesia. Jurnal Al-Qardh, 4(1), 60–75.
Copyright (c) 2022 Alis Santika, Ranti Aliyani, Ria Mintarsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.