PENGARUH ECONOMIC LITERACY, PENGGUNAAN UANG ELEKTRONIK, DAN LIFESTYLE TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF MASYARAKAT INDONESIA (KASUS ANGGOTA KELOMPOK BERBURUSALE PADA TELEGRAM)

  • Tanti Rahmawati* Universitas Negeri Jakarta
  • Siti Nurjanah Universitas Negeri Jakarta
  • Rd. Tuty Sariwulan Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Consumptive Behavior, Economic Literacy, Lifestyle, Use of Electronic Money

Abstract

This study aims to analyze the influence of economic literacy, use of electronic money and lifestyle on consumptive behavior. The method used in this research is a quantitative method. The population in this study are members of the Berburusale group who are on the Telegram application with a sample of 347 members of the Berburusale group. Sampling technique with Proportional Random Sampling. Data collection was carried out by distributing questionnaires to 347 members of the Berburusale group. The data analysis technique used is the chi-square test and Spearman's rank correlation. The results of this study are: 1) Economic literacy has a negative and significant effect of 15.9% on consumptive behavior, 2) The use of electronic money has a positive and significant effect of 21.6% on consumptive behavior, 3) Lifestyle has a positive and significant effect by 45% on consumptive behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, N., & Pudiantoro, D. (2022). Pengaruh Gaya Hidup dan Penggunaan Uang Elektronik terhadap Perilaku Konsumtif. YUME : Journal of Management. https://www.journal.stieamkop.ac.id/index.php/yume/article/view/1669/1107

Ai, Solihat, N., & Arnasik, S. (2018). Pengaruh Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Siliwangi.

Aneke, N. D. S., Zaini, A. M., & Yayat, R. H. (2020). Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik (E-Money) terhadap Perilaku Konsumen.

B. Uno, H. (2016). Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran: Vol. Cetakan keenam. PT Bumi Aksara.

Damiati, Masdarini, L., Suriani, M., Adnyawati, N. D. M. S., Marsiti, C. I. R., Widiartini, K., & Angendari, M. D. (2017). Perilaku Konsumen: Vol. Cetakan ke-1 (1st ed.). PT RajaGrafindo Persada.

Dewi, L. G. K., Herawati, N. T., & Adiputra, I. M. P. (2021). Penggunaan E-Money Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Yang Dimediasi Kontrol Diri. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 5(1), 1–19. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2021.v5.i1.4669

Dyanasari, & Harwiki, W. (2018). Perilaku Konsumen: Vol. Cetakan pertama. Deepublish.

Fauziah, N., & Nurhasanah, N. (2020). The Effect Of The Perception Of Electronic Money On Consumptive Behavior Of Stei Sebi Students. JURNAL EKONOMI DAN PERBANKAN SYARIAH, 8(1), 63–84. https://doi.org/10.46899/jeps.v8i1.176

Insana, D. R. M., & Johan, R. S. (2021). Analisis Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Indraprasta PGRI. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 7(2), 209–224. https://doi.org/10.30998/JABE.V7I2.7822

Irene Sudiro, P., & Asandimitra, N. (2022). Pengaruh Financial Literacy, Uang Elektronik, Demografi, Gaya Hidup, dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Milenial. Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomika Dan BisnisUniversitas Negeri Surabaya. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jim/article/view/16541/7685

Mangkunegara, A. P. (2019). Perilaku Konsumen (A. Gunarsa, Ed.; keenam). PT Refika Aditama.

Maulidina, Y., & Kurniawati, T. (2022). The Effect of E-Money, Economic Literacy and Parents’ Income on Consumptive Behavior. Economic Education Analysis Journal, 11(2), 191–200. https://doi.org/10.15294/eeaj.v11i2.54254

Mesra, B. (2017). Statistika Ekonomi & Bisnis: Vol. Cetakan Pertama. deepublish.

Nur Afiyah, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik terhadap Perilaku Konsumtif (Studi pada Mahasiswa Tadris IPS UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). Institutional Repository UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: . https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/54036

Nuraeni. (2015). Pengaruh Literasi Ekonomi, Kelompok Teman Sebaya, Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Pembelian Impulsif Untuk Produk Fashion Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.

Priyastama, R. (2020). The Book Of SPSS Analisis & Pengolahan Data (H. Adamson, Ed.; Cetakan pertam). START UP.

Pulungan, D. R., & Febriaty, H. (2018). Pengaruh Gaya Hidup Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Riset Sains Manajemen, 2(3), 103–110.

Ramadhani, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik terhadap Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa.

Santoso, S. (2018). Menguasai Statistik dengan SPSS 25. PT Elex Media Komputindo.

Sudaryono. (2018). Metodologi Penelitian (Cetakan ke). PT Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods) (Sutopo, Ed.; Cetakan Ke). Alfabeta.

Wicaksono, Y. (2021). Mengolah Data Statistik dengan MS Excel (Pertama). PT Elex Media Komputindo.

Yuliana, I. N., Manajemen, A. P., Ekonomi, F., & Bisnis, D. (2021). Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Manajemen Universitas Islam Bandung. Prosiding Manajemen, 0(0), 353–355. https://doi.org/10.29313/.V0I0.28779

Zahra, D. R., & Anoraga, P. (2021). The Influence of Lifestyle, Financial Literacy, and Social Demographics on Consumptive Behavior. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(2), 1033–1041. https://doi.org/10.13106/JAFEB.2021.VOL8.NO2.1033

Published
2023-02-15
How to Cite
Rahmawati, T., Nurjanah, S., & Sariwulan, R. T. (2023). PENGARUH ECONOMIC LITERACY, PENGGUNAAN UANG ELEKTRONIK, DAN LIFESTYLE TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF MASYARAKAT INDONESIA (KASUS ANGGOTA KELOMPOK BERBURUSALE PADA TELEGRAM). TRANSEKONOMIKA: AKUNTANSI, BISNIS DAN KEUANGAN, 3(1), 248-257. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v3i1.373