STRATEGI PENINGKATAN DAYA SAING PEDAGANG PAKAIAN PASAR MUNTILAN DENGAN METODE SWOT

  • Laila Nur Fatikha* S1 Manajemen, Universitas Tidar
Keywords: Competitiveness, Market, SWOT

Abstract

Competition in the business world is increasing, the magnitude of the challenges and obstacles faced by business actors. Competition in the business world is getting tighter marked by the increasing variety of marketing strategies implemented to maintain its business. The purpose of this research was to analyze the marketing strategy applied by clothing traders in Muntilan Market, Magelang. This study uses the SWOT analysis method to help clothing traders in Muntilan Market increase their competitiveness so they can still compete with similar traders. This type of research uses descriptive qualitative, data collection by interview, observation and literature review. Based on the results of internal and external analysis, clothing traders are in an aggressive position (supporting the strategy). The right strategy is to optimize strengths and take advantage of opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwendi. (2020). Penerapan E-Commerce Dalam Meningkatkan. Manajemen Bisnis, 17(3), 317–325.

Bathni, I., Darmawan, D., Junaedi, E., Sekretari, D., & Pamulang, D. U. (2022). Pengaruh Jual Beli Online Terhadap Pasar Tradisional Pedagang Pakaian Dan Tas Di Pasar Ciputat. 9(1).

Cyntia Pratiwi, K., & Kartika, I. N. (2019). Analisis Efektivitas Program Revitalisasi Pasar Tradisional Dan Dampaknya Terhadap Pendapatan Pedagang Dan Pengelolaan Pasar Pohgading. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 7, 805. https://doi.org/10.24843/eeb.2019.v08.i07.p06

Farhan, M. T., Eryanto, H., & Saptono, A. (2022). Pengaruh Literasi Digital Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha UMKM. TRANSEKONOMIKA: AKUNTANSI, BISNIS DAN KEUANGAN, 2(6), 35–48.

Kaligis, T. I., Mandey, S. L., & Roring, F. (2021). Evaluasi Strategi Bauran Pemasaran Pada Rumah Makan Box Weal Manado. Jurnal EMBA, 9(3), 1775–1785.

Mokalu, T. M., Nayoan, H., & Sampe, S. (2021). Peran Pemerintah Dalam Pemberdayaan Pasar Tradisional Guna Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat (Studi Kasus Di Pasar Langowan Timur Kecamatan Langowan Timur). Governance, 1(2).

Rashin, M. A., & Ghina, A. (2018). Identifikasi Inovasi dan Kinerja Bisnis dalam Meningkatkan Daya Saing. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(2), 213–219. https://doi.org/10.17509/jpp.v18i2.12963

Revitalisasi Pasar Muntilan Menelan Dana 85,5 Miliar Rupiah. (2021). Jatengprov.Go.Id.

Saraswati, M. D., & Wegahama, I. wayan. (2019). Analisis Beberapa Faktor Yang Mempengaruhi Perubahan Perilaku Konsumen Dari Pasar Tradisional Ke Pasar Modern. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 8(1), 2344–2372.

Syarifuddin, D., Tradisional, P., Perspektif, D., Daya, N., Wisata, T., Tentang, S., Pagi, P., Kota, M., Tentang, S., Pagi, P., Kota, M., Pasar, A., Bandung, P. M., Monju, P., Monju, P., Monju, P., Minggu, H., Juang, M., Indonesia, P. T. T., … Kunci, K. (2018). Pasar Tradisional Dalam Perspektif Nilai Daya Tarik Wisata. Jurnal Manajemen Resort Dan Leisure, 15(1), 19–32.

Published
2023-03-11
How to Cite
Fatikha, L. N. (2023). STRATEGI PENINGKATAN DAYA SAING PEDAGANG PAKAIAN PASAR MUNTILAN DENGAN METODE SWOT. TRANSEKONOMIKA: AKUNTANSI, BISNIS DAN KEUANGAN, 3(2), 340-350. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v3i2.390
Section
Articles