STRATEGI BAURAN PEMASARAN 9P DAN CUSTOMER CENTRISM TERHADAP PENINGKATAN JAMAAH PERSPEKTIF PEMASARAN SYARIAH (Studi: Travel Haji dan Umrah di Ajattapareng)

  • Umrah Yani Umar* IAIN Parepare, Parepare, Indonesia
  • Darmawati IAIN Parepare, Parepare, Indonesia
  • Damirah IAIN Parepare, Parepare, Indonesia
  • Syahriyah Semaun IAIN Parepare, Parepare, Indonesia
  • Muliati IAIN Parepare, Parepare, Indonesia
Keywords: Customer, Marketing, Satisfaction, Strategy, Trust

Abstract

Marketing is important for business success. The right marketing strategy is very diverse, such as the 9P marketing mix and Costumer Centrism. The application of marketing strategies is important in achieving business goals. The purpose of this study is to analyze the application of sharia marketing strategies using the 9P marketing mix concept in the Hajj and Umrah travel business, and to see how this strategy can increase the number of pilgrims and customer satisfaction. This research uses the interview method to collect data. Interviews were conducted with the leaders and pilgrims of the four travel agents that became the object of research. The results showed that the 9P marketing mix increased the number of pilgrims of Hajj and Umrah travel agents in Ajattapareng. Sharia marketing principles such as transparency, honesty, and good service help increase customer satisfaction and create a competitive advantage. Data for 2019-2023 shows an increase in the number of pilgrims in 2023 thanks to packages that comply with regulations, competitive prices, satisfactory facilities, effective promotions, friendly service, and simple processes. A customer centrism approach is also applied to focus on customer satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andiyawan, Y., Zaerofi, A., & Heryahya, D. A. (2023). Analisis Strategi Pemsaran pada Perusahaan Jasa Travel Haji dan Umrah di Era New Normal. IJIEB: Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 8(2), 427–440. http://e-journal.lp2m.uinjambi.ac.id/ojp/index.php/ijoieb

Arif, F. M. (2019). Penyelenggaraan Ibadah Umroh Berbasis Maslahat. Journal of Islamic Economic Law , 4(1), 22–39. https://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/alamwal/index

Atlah, U., Fatari, F., & Hartoko, G. (2024). Analisa Pelayanan Jamaah Haji Dan Umrah Dalam Membangun Citra Positif Pada PT. Riyadhuljannah Tour Dan Travel Kabupaten Pandeglang Tahun 2022. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(1), 88–100.

Azmi, K. (2023). Strategi Pemasaran Produk Paket Ibadah Haji dan Umrah di Rizkia Tour & Travel Cabang Bukittinggi. Jurnal Riset Dan Inovasi Manajemen, 1(2), 192–198. https://doi.org/10.59581/jrim-widyakarya.v1i2.951

Cahyono, K., & Imtihanah, A. N. (2021). Strategi Pemasaran Biro Umroh Dan Haji Pada Masa Pandemi Covid 19 (Studi Pada Biro Umroh Haji Di Kota Metro). MULTAZAM : Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah, 1(2), 113–131. http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/Multazam113

Dewi, T., Wandani, Y., Anggraeni, Y., & Budi, S. (2021). Sistem Penunjang Keputusan dengan Metode AHP Dalam Strategi Pemasaran Travel Umroh dan Haji Pada PT Jabal Rahmah. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 2(2), 70–78.

Fauzi, M., Isyanto, P., & Sumarni, N. (2023). Analisis Strategi Pemasaran PT. Azza Risalah Pratama Berdasarkan Bauran Pemasaran 7P. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(6), 7834–7843. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej

Hasbi, U. H., & Syaoki, M. (2023). Manajemen Strategis Travel Haji Dan Umrah Di Mataram (Studi Komparasi : Manajemen Oprasional, Pelayanan Dan Pemasaran). TADBIR: Jurnal Manajemen Dakwah, 5(1), 129–150. https://kicknews.today/regional/kemenag-terbitkan-kuota-haji-per-provinsi-ntb-dapat-jatah-2-054-

Hidayah, I., Ariefiantoro, T., & Nugroho, D. W. P. S. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). SOLUSI : Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi, 19(1), 76–82.

Hidayat, T. (2022). Strategi Pemasaran Produk Al Multazam Group Dalam Meningkatkan Jumlah Calon Jamaah Selama Pandemi Covid-19. MULTAZAM: Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah, 2(2), 163–179. http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/Multazam

Maharani, M. U., Sadiah, D., Mujib, A., & Mulqiyah, H. (2022). Strategi Pemasaran Biro Perjalanan Haji dan Umroh dalam Meningkatkan Minat Calon Jemaah. MABRUR: Academic Journal of Hajj and Umra, 1(6), 85–100.

Mamonto, F. W., Tumbuan, W. J. F. A., & Rogi, Mirah. H. (2021). Analisis Faktor-Faktor Bauran Pemasaran (4P) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Rumah Makan Podomoro Poigar Di Era Normal Baru. Jurnal EMBA, 9(2), 110–121.

Marcelyn, A., & Aulia, S. (2023). Marketing Mix (9P) TikTok Shop Erigo terhadap Minat Beli Konsumen. Prologia, 7(2), 390–397.

Mukhtar, M. L., Hayati, C., & Fatchurrohman, M. (2021). Strategi Pemasaran Travel Haji Dan Umroh PT Nur Ramadhan Wisata Cabang Surabaya Dalam Meningkatkan Daya Tarik Masyarakat. EKOMANIA, 7(2), 165–171.

Nazaruddin, H. M. N., Hidayat, R., & Andreas, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dan Pelayanan Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Daya Saing Biro Perjalanan Haji Dan Umroh Prospektif Ekonomi Syari’ah (Studi Pada PT. Makkah Multazam Safir dan Al Madinah). NIZHAM, 8(1), 95–112. https://www.cnnindonesia.com/nasional/2017

Ningrum, D. P. (2020). Bauran Pemasaran pada Bisnis Chockles Es Cokelat Di Kota Yogyakarta. Jurnal PIKMA: Publikasi Media Dan Cinema, 3(1), 1–13.

Nurfauzi, V., & Fikriyah, K. (2020). Mplementasi Strategi Pemsaran Pada Biro Perjalanan Umrah Dalam Perspektif Pemasaran Syariah. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(2), 82–95.

Nurhadi, N. (2019). Manajemen Strategi Pemasaran Bauran (Marketing Mix) Perspektif Ekonomi Syariah. Human Falah, 6(2), 141–157.

Pratama, R. P., & Husen, F. (2023). Pemasaran Bisnis Travel Haji dan Umroh Berbasis Online dan Kerja Sama. Idarotuna, 5(2), 139–152. https://doi.org/10.24014/idarotuna.v5i2.24600

Prihanto, H., & Damayanti, P. (2022). Faktor-Faktor yang berpengaruh pada Keberlanjutan Usaha Biro Jasa Perjalanan Haji dan Umrah. Journal of Management and Business Review, 19(1), 29–48. https://doi.org/10.34149/jmbr.v19i1.314

Singgalen, Y. A. (2023). Destination Branding dan Optimalisasi Performa Kelompok Sadar Wisata (Pokdarwis) melalui Sistem Informasi Desa Wisata Berbasis Bauran Pemasaran 9P. Journal of Information System Research (JOSH), 5(1), 79–88. https://doi.org/10.47065/josh.v5i1.4353

Solahuddin, S. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran Syariah (9P) Terhadap Keputusan Pembelian Perumahan di Kota Pekanbaru. Jurnal Akuntansi Manajemen Bisnis Dan Teknologi, 1(2), 103–117.

Syamsiyah, N. (2023). Strategi Pemasaran Produk Umrah Pada Travel Smarts Umrah Lampung. Multazam : Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.32332/multazam.v3i1.5399

Published
2024-08-16
How to Cite
Umar, U. Y., Darmawati, D., Damirah, D., Semaun, S., & Muliati, M. (2024). STRATEGI BAURAN PEMASARAN 9P DAN CUSTOMER CENTRISM TERHADAP PENINGKATAN JAMAAH PERSPEKTIF PEMASARAN SYARIAH (Studi: Travel Haji dan Umrah di Ajattapareng). TRANSEKONOMIKA: AKUNTANSI, BISNIS DAN KEUANGAN, 4(5), 691-704. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v4i5.710