MEMBERDAYAKAN MOTIVASI BELAJAR DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY PADA MATERI GETARA DAN GELOMBANG

  • Sholikhan* Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Tilde Novaria Amul Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Nurul Ain Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Critical Thinking, Discovery Learning, Learning Motivation, Vibration and Waves

Abstract

The objective of this research is (1) to determine the quality of implementing the Discovery Learning model that can enhance students' learning motivation and critical thinking, (2) to assess the improvement in students' critical thinking skills through the application of the Discovery Learning model, and (3) to identify the enhancement in students' learning motivation through the implementation of the Discovery Learning model. The research method employed in this study is classroom action research (CAR), consisting of the stages of planning, action, observation, and reflection. The research subjects are 37 eighth-grade students at SMP PGRI 02 Singosari in the academic year 2022/2023. Data collection procedures include tests, observations, and documentary studies. The research findings indicate that: (1) the quality of implementing the Discovery Learning model, which enhances critical thinking skills and learning motivation, is considered good; (2) there is an improvement in students' critical thinking skills through the application of the Discovery Learning model, (3) there is an increase in students' learning motivation through the implementation of the Discovery Learning model.

References

Adyan, F. B., Purwanto, A., & Nirwana. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Discovery Learning Berbantuan Virtual Laboratory. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 1–8. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.153-160

Andriani, E. F. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar IPA Menggunakan Metode Pembelajaran Discovery Learning. Basic Education, 1–8.

Andriyani, F., Slameto, & Radia, E. H. (2018). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Discovery Learning. JGK (Jurnal Guru Kita), 2(2), 1–9.

Anisa, M. K., P, N. D. P., & Nova, T. L. (2020). Penggunaan Simulasi Virtual Pada Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skill (HOTS) Siswa : Meta Analisis. Jurnal Kumparan Fisika, 3(2), 1–8. https://doi.org/10.33369/jkf.3.2.163-170

Annisa, L., Oktaviana, C., & Habibi, A. A. (2020). Hubungan Keterampilan Berpikir Kritis Dengan Hasil Belajar Peserta Didik. Edubiologica Jurnal Penelitian Ilmu Dan Pendidikan Biologi, 8(1), 1–3. https://doi.org/10.25134/edubiologica.v8i1.2337

Arifin, & Nurdyansyah. (2018). Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan.

Ashar, H., & Jamilah, N. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Inquiry Berbasis Fenomena Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 1–6.

Damayanti, S. E. P., Bektiarso, S., & Maryani. (2022). Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Model Pembelajaran Generatif Disertai Media Alat Percobaan Sederhana. Jurnal Pendidikan Fisika, 11(1), 1–15.

Destari, S. I., Sahidu, H., & Gunada, I. W. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 8, 1–11. https://doi.org/10.29303/jpft.v8ispecialissue.3224

Dzikro, W., Bektiarso, S., & Subiki. (2019). Model Discovery Learning Dengan Setting Operant Conditioning Pada Pembelajaran Fisika. 4(1), 1–6.

Hidayat, T., Mawardi, & Astuti, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Melalui Model Pembelaran Discovery Learning Pada Tema Indahnya Keberagamandi Negeriku. Jurnal Pendidikan Unsika, 7(1), 1–10.

Maharani, Hamid, R., & B, A. (2022). Penerapan Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Ekosistem Di Kelas V SD Negeri Andadowi. 4(1), 1–9.

Marsila, W., Connie, & Swistoro, E. (2019). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Fisika Melalui Penggunaan Model Discovery Learning Berbantuan Lembar Kerja Peserta Didik. Jurnal Kumparan Fisika, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.33369/jkf.2.1.1-8

Nafisa, D., & Wardono. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prisma, 2, 1–8.

Pangesti, W., & Radia, E. H. (2021). Meta Analisis Pegaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. 8(2), 1–6. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i2.1313

Sari, N., Sunarno, W., & Warwanto. (2018). Analisis Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Fisika Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(1), 1–16. https://doi.org/10.24832/jpnk.v3i1.591

Wahyungi, R., & Fatmariza. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Software Macromedia Flash 8 Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1–9.

Wahyuni, E. S., Rahmayanti, H., & Ichsan, I. Z. (2021). Hubungan Berpikir Kritis Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Di Masa Pandemi Covid 19. 1–10. https://doi.org/10.21009/jpensil.v10i3.19275

Zulmi, N., Darmayanti, N. W. S., & Zulkarnain. (2018). Pengembangan Rumfis (Rumus Fisika) Berbasis Program Matlab Pada Materi Suhu Dan Kalor Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMPN 2 Labuapi Kelas VII Tahun Ajaran 2017/2018. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.31764/orbita.v4i1.469

Published
2023-11-18
How to Cite
Sholikhan, S., Amul, T. N., & Ain, N. (2023). MEMBERDAYAKAN MOTIVASI BELAJAR DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY PADA MATERI GETARA DAN GELOMBANG. JURNAL RISET PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN, 2(2), 259-274. https://doi.org/10.55047/jrpp.v2i2.521
Section
Articles