UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN KETERAMPILAN MENULIS KALIMAT SARAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MULTISENSORI

  • Khoimatun Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP NU INDRAMAYU
  • Piyantina Rukmini Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP NU INDRAMAYU
  • Mutimatul Padlilah* Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP NU INDRAMAYU
Keywords: Multisensory Learning Model, Student Skills, Learning Outcomes

Abstract

The implementation of the multisensory learning approach offers an alternative method to enhance students' writing skills and overall learning outcomes in the Indonesian language subject. After conducting observations, it was discovered that the third-grade students at SDIT As-Salafiyah had low learning outcomes and writing skills in the Indonesian language subject for the 2021/2022 academic year. The inadequate understanding of suggested sentences by students and suboptimal learning management by the teacher were identified as the main causes for these low outcomes. This study employed Classroom Action Research (CAR), which comprised four components: Planning, Action, Observation, and Reflection. In the first cycle, student learning outcomes reached 52.38%, and in the second cycle, it increased to 85.71%, indicating that the mastery of learning outcomes had achieved the expected classical completeness of 80%. In terms of writing skills, the first cycle yielded a score of 1280 with a percentage of 60.95%, indicating a moderate level of proficiency. However, in the second cycle, the score rose to 1900 with a percentage of 90.48%, indicating a high level of proficiency. The teacher's activity observation sheet during the implementation of the multisensory learning approach showed a 62% rating in the first cycle, which improved to 86% in the second cycle, indicating a very good performance. Therefore, it can be concluded that the application of the multisensory learning model effectively enhances students' learning outcomes and writing skills.

References

Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Reflika Aditama.

Aqib, Z. (2010). Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Penerbit Insan Cendekia.

Basam, F., & Sulfasyah. (2018). Metode Pembelajaran Multisensori VAKT Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Lancar Siswa Kelas II. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 01(1). https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i1.1235

Faturohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern: Konsep Dasar, Inovasi, dan Teori Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Garudhawaca.

Hamalik, O. (2017). Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Ihsana. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Iskandar, A. D., Rapani, R., & Supriyadi, S. (2016). Penerapan Model Multisensori Melalui Media Realia Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(6). http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/22482

Junilasari, R., Nuryani, P., & Riyadi, A. R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Multisensori Untuk Meningkatkan Kecerdasan Naturalis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 26-37. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v2i1.13245

Kemdiknas. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Kurniawan. (2017). Pendidikan Karakter Konsepsi dan Implementasi secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Munir. (2015). Pengembangan Menulis Paragraf. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Mustikowati, D., Wijayanti, E., & Darmanto, J. (Year). Meningkatkan Semangat Membaca dan Menulis Siswa Sekolah Dasar dengan Permainan Kata Bersambut. http://jurnal.unublitar.ac.id/index.php/briliant/

Nurjamal. (2011). Terampil Berbahasa Menyusun Karya Tulis Akademik, Memandu acara dan Menulis Surat. Bandung: Alfabeta.

Puji Santosa. (2011). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Prastowo, A. D. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.

Sani, A. R. (2014). Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharsimi Arikunto. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Supadmi, E. (2016). Penerapan Metode Multi Sensori untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri 009 Air Emas. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 1-9. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v5i3.3786

Wina Sanjaya. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Zainal Aqib. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.

Published
2023-11-21
How to Cite
Khoimatun, K., Rukmini, P., & Padlilah, M. (2023). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN KETERAMPILAN MENULIS KALIMAT SARAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MULTISENSORI. JURNAL RISET PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN, 2(2), 275-288. https://doi.org/10.55047/jrpp.v2i2.526
Section
Articles