PENERAPAN METODE JIGSAW DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PUISI PADA SISWA KELAS X SEMESTER II SMK NASYRUL ULUM GEGESIK TAHUN PELAJARAN 2022/2023

  • Akid* STKIP NU Indramayu
  • Muhammad Sholeh STKIP NU Indramayu
  • Ahmad Maskur Subaweh STKIP NU Indramayu
Keywords: Jigsaw Method, Writing, Learning, Poetry Text

Abstract

The study involved X grade students from SMK Nasyrul Ulum Gegesik during the 2022/2023 academic year. The experimental class had 30 students from X TBSM 4, while the control class had 29 students from X TBSM 3. The study aimed to improve students' poetry writing skills in class X at SMK Nasyrul Ulum Gegesik during the 2022/2023 academic year. The research questions focused on the effectiveness of the jigsaw model for teaching poetry writing to X TBSM students and the differences in learning activities using the jigsaw model. The study used a quantitative quasi-experimental design, with data collected through observations and pretest/posttest assessments. The statistical analysis showed that the jigsaw method was effective for teaching poetry writing to X grade students at SMK Nasyrul Ulum Gegesik during the 2022/2023 academic year. The observations also indicated increased student engagement in learning to write poetry texts using the jigsaw method.

References

Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Aminuddin. (1987). Pengantar Apresiasi Sastra. Bandung: Sinar Baru.

Arikunto, S. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Creswell, J. W. (2016). Pendekatan Metode Kualitatif dan Campuran: Pustaka Pelajar.

Hasan, I. (2002). Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Isjoni. (2012). Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Mardiah, M. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Berita Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Siswa Kelas VIII D MTS Pondok Pesantren As-Salam Naga Beralih Kabupaten Kampar. GERAM, 8(2), 41-51.

Nurgiantoro, B. (1988). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.

Surasa, S., Widodo, M., & Suyanto, E. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw II Dalam Menulis Puisi. J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1 Apr).

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2008). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suryaman, M. (2013). Puisi Indonesia. Bandung: Erlangga.

Susiati, S. (2021). Penerapan Metode Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Siswa Sma Negeri Di Kabupaten Buru.

Tristiantari, K. D. (2016). Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading Composition Berpola Lesson Study Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis. Jurnal Pendidikan Indonesia Undiksha.

Yulia, Y., Sarimanah, E., & Suhendra, S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Biografi. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(2), 257-264.

Wicaksono, G. B. (2014). Upaya Peningkatan Menulis Puisi Bebas Dengan Menggunakan Media Gambar Untuk Siswa Kelas X SMP Tarakanita Magelang. Reduplikasi: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia.

Published
2024-01-09
How to Cite
Akid, A., Sholeh, M., & Subaweh, A. M. (2024). PENERAPAN METODE JIGSAW DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PUISI PADA SISWA KELAS X SEMESTER II SMK NASYRUL ULUM GEGESIK TAHUN PELAJARAN 2022/2023. JURNAL RISET PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN, 2(2), 289-305. https://doi.org/10.55047/jrpp.v2i2.566
Section
Articles