PERSEPSI MAHASISWA UNIVERSITAS SILIWANGI MENGENAI PENGGUNAAN E-WALLET (SHOPEE PAY) SEBAGAI ALAT PEMBAYARAN NON TUNAI

  • Ai Yuli Mulyani* Universitas Siliwangi, Jalan Siliwangi No. 24 Kahuripan Kota Tasikmalaya, Indonesia
  • Selli Rachmawati Sabanni Universitas Siliwangi, Jalan Siliwangi No. 24 Kahuripan Kota Tasikmalaya, Indonesia
  • Alma Nabila Universitas Siliwangi, Jalan Siliwangi No. 24 Kahuripan Kota Tasikmalaya, Indonesia
Keywords: Shopee Pay, Perceived, College Student

Abstract

This study aims to determine student perceptions of Siliwangi University regarding the use of e-wallet (Shopee Pay) as a non-cash payment instrument. The research method used is descriptive qualitative research. The data collection technique is by means of a survey in the form of a questionnaire instrument which is then distributed via google form. Simple random sample was used as a sampling technique of 35 respondents. The indicators used to see the perception are the perception of convenience, the perception of usefulness or benefit, and the last is the perception of risk. This study shows the results that perceived convenience shows 97.85% of students agree that e-wallet (Shopee Pay) provides many conveniences, perceptions of usefulness or benefits show 95.23% of students provide benefits in transaction activities, risk perceptions show 68% of student responses regarding e-wallet (Shopee Pay) is low risk. Judging from the interest in transactions, it shows that 92% of students are interested in transacting via e-wallet in the form of Shopee Pay. Hence, the use of e-wallet in Siliwangi University students is influenced by these three perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afolo, S. C. M., & Dewi, N. N. S. R. T. (2022). Minat Mahasiswa Akuntansi Untrim Sebagai Pengguna E-Wallet Dengan Mempertimbangkan Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan, dan Persepsi Kepercayaan. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 13(2), 267–277.

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 319–340.

Ericaningtyas, R. B., & Minarso, B. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Dalam Minat Penggunaan Sistem Pembayaran E-Wallet Di Masa Pandemi Covid-19 (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Dian Nuswantoro Semarang). JAKA (Jurnal Akuntansi, Keuangan, Dan Auditing), 2(2).

Farahdiba, E. S. (2019). Analisis Faktor-faktor yang Memengaruhi Minat Pengguna E-wallet (Electronic Wallet) sebagai Alat Transaksi terhadap Mahasiswa di Yogyakarta [Skripsi]. Universitas Islam Indonesia.

Fatoni, S. N., Susilawati, C., Yulianti, L., & Iskandar, I. (2020). Dampak Covid-19 terhadap perilaku konsumen dalam penggunaan e-wallet di Indonesia [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Gunung Djati.

Gusty, S., Nurmiati, N., Muliana, M., Sulaiman, O. K., Ginantra, N. L. W. S. R., Manuhutu, M. A., Sudarso, A., Leuwol, N. V., Apriza, A., & Sahabuddin, A. A. (2020). Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Yayasan Kita Menulis.

Haryati, D. (2021). Fenomena Cashless Society pada Generasi Milenial dalam Menghadapi Covid-19. In transfer (Vol. 3, Issue 1).

Mawardani, F., & Dwijayanti, R. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Promosi Cashback Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Dompet Digital Shopeepay Pada Aplikasi Shopee. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(3), 1455–1463.

Nugrahani, F. (2014). Metode penelitian kualitatif. In Solo: Cakra Books (Vol. 1, Issue 1).

Nugroho, A. (2016). Regulasi Terkait Pembayaran Elektronik di Indonesia. Universitas Mercu Buana.

Piranda, D. R., Sinaga, D. Z., & Putri, E. E. (2022). Online Marketing Strategy In Facebook Marketplace As A Digital Marketing Tool. Journal of Humanities, Social Sciences and Business (JHSSB), 1(3), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.55047/jhssb.v1i2.123

Prameswari, A. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Konsumen Dalam Menggunakan Sistem Pembayaran E-Wallet (Studi Kasus Pada Mahasiswa UINSU Medan). Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 2(2), 126–139.

Priambodo, S., & Prabawani, B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus Pada Masyarakat Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(2), 127–135.

Ramadhan, A. F. (2016). Persepsi Mahasiswa dalam Menggunakan e-money. Jurnal Dinamika Ekonomi & Bisnis, 13(2).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. PT Alfabet.

Wijaya, H. (2019). Metode-Metode Penelitian Dalam Penulisan Jurnal Ilmiah Elektronik. Strategi Menulis Jurnal Untuk Ilmu Teologi, 23–42.

Yogananda, A. S., & Dirgantara, I. M. B. (2017). Pengaruh persepsi manfaat, persepsi kemudahan penggunaan, kepercayaan dan persepsi risiko terhadap minat untuk menggunakan instrumen uang elektronik. Diponegoro Journal of Management, 6(4), 116–122.

Published
2022-06-08
How to Cite
Mulyani, A. Y., Sabanni, S. R., & Nabila, A. (2022). PERSEPSI MAHASISWA UNIVERSITAS SILIWANGI MENGENAI PENGGUNAAN E-WALLET (SHOPEE PAY) SEBAGAI ALAT PEMBAYARAN NON TUNAI. TRANSEKONOMIKA: AKUNTANSI, BISNIS DAN KEUANGAN, 2(4), 95-106. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v2i4.152
Section
Articles