PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN DI MIE GACOAN MAGELANG
Abstract
The purpose of the research is to ascertain how product and service quality affects customers' satisfaction when they purchase meals at Mie Gacoan Magelang. The research employs primary data, such as the distribution of questionnaires and the purpose side as a sampling strategy from at least 60 respondents, or the residents of Magelang, to acquire data from the area where it is done. The suggested research methodology is a quantitative one. When managing its own data using SPSS as a method of analysis, testing the instrument utilizes the forms of validity test, reliability test, classical acceptance test, multiple linear regression equation analysis, t-test, F-test, and test of the coefficient of determination. The data processing analysis results show that Y = 0.865 + 0.270 x 1 + 0.308 x 2 + e, and the fitted R-squared is 0.722, which means that product quality and service quality contribute 72% to consumer satisfaction, with the remaining 38% being the result of other influences that were not taken into consideration.
Downloads
References
Abdilhaq, R. G., Rachma, N., & Primanto, A. B. (2020). Pengaruh Experiental Marketing dan Emotional Branding Terhadap Kepuasan Konsumen Mie Gacoan Malang. Jurnal Ilmiah Riset Manajemen, 9(3), 53–67.
Ais, Z. (2013). Teori Praktik Manajemen Sebuah Konsep yang Aplikatif disertai Profit Wirausaha Sukses. In Jakarta: Mitra Wacana Media.
Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019
Aulia, M., & Hidayat, I. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan HArga Terhadap Kepuasan Konsumen Amanda Brownies. Journal of Chemical Information and Modeling, 6(9), 17.
Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2018). on Multivariate Data Analysis Joseph F . Hair Jr . William C . Black Eight Edition.
Harfika, J., dan, & Abdullah, N. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien Pada Rumah Sakit Umum Kabupaten Aceh Barat Daya. Balance, XIV(1), 44–56.
Ilmi, E. M. A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Mie Gacoan Malang (Studi Pada Mahasiswa Program Studi D4 Manajemen Pemasaran Politeknik Negeri Malang Tahun Akademik 2020/2021). 7, 49–52.
Iqbal, M., & Hermani, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Konsumen Bakoel Eskrim Cabang Tembalang). Jurnal Ilmu Administrasi, 9.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran, Jilid 1. In Manajemen Pemasaran (Vol. 7, p. 1835).
Lesmana, R. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pt. Radekatama Piranti Nusa. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 2(2), 115. https://doi.org/10.32493/jpkpk.v2i2.2464
Martiana, R., & Apriani, S. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Cafe Deumdee Rangkas Bitung. The Asia Pacific Journal of Managemen, 80(3), 391–397.
Maulidah, I., Widodo, J., & Zulianto, M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Di Rumah Makan Ayam Goreng Nelongso Jember. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 26. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10416
Maulina, W. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Berlian Beauty Clinic Samarinda. Jurnal Administrasi Bisnis Fisipol Unmul, 9(3), 248. https://doi.org/10.54144/jadbis.v9i3.5926
Mu’tashim, M. I., & Slamet, A. S. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Pada Coffee Shop di Kota Bogor). Jurnal Manajemen Dan Organisasi, 10(2), 118–132. https://doi.org/10.29244/jmo.v10i2.30131
Ofela, H., & Agustin, S. (2016). Pengaruh harga, kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen kebab kingabi. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 5(1), 1–15.
Rahmawati. (2014). Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan (Studi pada Karyawan Kantor Pelayanan Pajak Pratama Malang Utara). 8(2), 1–9.
Rangkuti, F. (2017). Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. In Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rizal, A. (2020). Buku ajar manajemen pemasaran di era masyarakat industri 4.0. In Yogyakarta : Deepublish Publisher, 2020 ©2020 (p. 308 halaman).
Rohaeni,Heni,Marwa, N. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ecodemica, 2(2), 312–318. https://doi.org/10.53978/jd.v5i1.45
Sinaga, A., Sihombing, S., & Sitanggang, D. (2020). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Coffeenatics Medan. Jurnal Riset Akuntansi & Keuangan, 6(1), 119–144. https://doi.org/10.54367/jrak.v6i1.855
Sujarweni, V. W. (2015). Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi. In 33. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Wibisono, H. B., & Achsa, A. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Melakukan Servis Kendaraan. Journal IMAGE |, 9(2), 92–100.
Wibowo, G., & Rahadhini, M. D. (2017). Analisis Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Membentuk Niat Beli Ulang. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 17(1), 1–9.
Windarti, T., & Ibrahim, M. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Produk Donat Madu. Python Cookbook, 706. http://oreilly.com/catalog/errata.csp?isbn=9781449340377
Wulandari, Z., Mulyati, A., & Tjahjono, E. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi kasus pada Marketplace Shopee). Jurnal Dinamika Administrasi Bisnis, 6(1), 1–14.
Zano, B. R., & Santoso, T. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha. Agora, 7(1), 48–60.
Copyright (c) 2023 Berlian Hema Kusumawardani, Andhatu Achsa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.