PENGARUH WORD OF MOUTH, DISSATISFACTION, VARIETY SEEKING TERHADAP BRAND SWITCHING JASA KURIR J&T EXPRESS
(Studi Pada Pengguna Jasa Kurir Ekspedisi J&T Express di Kota Medan)
Abstract
The intense competition among courier service brands has led some consumers to choose to use J&T Express because it is considered better than other courier service brands. Factors that can influence this brand switching are word of mouth information from consumers, dissatisfaction, and the search for new variations. This study aims to analyze the influence of word of mouth on brand switching in J&T Express courier services, analyze the influence of dissatisfaction on brand switching in J&T Express courier services, analyze the influence of variety seeking on brand switching in J&T Express courier services, and the influence of word of mouth, dissatisfaction, and variety seeking on brand switching in J&T Express courier services. Sampling was done through probability sampling technique using 100 respondents as samples. The data analysis methods used are validity test, reliability test, classic assumption test, multiple linear regression analysis, and hypothesis testing. The results of this study indicate that word of mouth, dissatisfaction, and variety seeking have a significant and simultaneous effect on brand switching.
Downloads
References
Anang Firmansyah, M. (2018). Perilaku Konsumen (sikap dan pemasaran). Sleman: Penerbit Deepublish.
Anggraeni, E. Y., & Ratnasari, R. (2017). Perancangan Aplikasi E-Commerce Pada Toko Jam Tangan Alexander Cristie. Jurnal TAM (Technology Acceptance Model), 2, 20–25.
Anwar, A., & Jalees, T. (2020). Brand orientation and WOM: Mediating roles of brand love. Journal of Management Sciences, 7(1), 14–30.
Asri, S. I. P., & Hendratmoko, C. (2022). Menguji Pengaruh Variety Seeking Atas Dissatisfaction Dan Competitor Promotion Terhadap Brand Switching Konsumen Lazada. Jurnal AKTUAL, 20(1).
Asterini, S. A., & Sudaryana, A. (2017). Analisis Pengaruh Dimensi Komunikasi Word of Mouth terhadap Keputusan Pembelian pada Marko Milk and Coffee, Kadipiro Yogyakarta. Akmenika: Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 14(2).
Bari, A., & Hidayat, R. (2022). Teori Hirarki Kebutuhan Maslow Terhadap Keputusan Pembelian Merek Gadget. Motivasi, 7(1), 8–14.
Fatimah, M. (2018). Analisis faktor-faktor perilaku switching pada konsumen dalam mengonsumsi produk kosmetik halal di Kota Depok. Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Syarif Hidayatullah.
Fauzi, I. (2013). Pengaruh Ketidakpuasan Konsumen Dan Karakteristik Kategori Produk Pada Brand Switching Yang Dimoderasi Oleh Variety Seeking (Studi Pada Pengguna Kartu Prabayar GSM). Manajemen.
Firmansyah, M. A. (2019). Pemasaran: dasar dan konsep. Penerbit Qiara Media.
Firmansyah, M. A. (2023). Pemasaran Produk dan Merek: Planning & Strategy. Penerbit Qiara Media.
Givon, M. (1984). Variety seeking through brand switching. Marketing Science, 3(1), 1–22.
Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan. Unitomo Press.
Isa, S. M., Kelly, L., & Kiumarsi, S. (2020). Brand switching through marketing mix: the role of brand effect on smartphone users. International Journal of Process Management and Benchmarking, 10(3), 419–438.
Joesyiana, K. (2018). Pengaruh word of mouth terhadap keputusan pembelian konsumen pada media online shop shopee di pekanbaru. Jurnal Valuta, 4(1), 71–85.
Nababan, D. F., & Siregar, O. M. (2022). Analisis Perilaku Konsumen Generasi Milenial Dalam Memutuskan Pembelian Secara Online pada Masa Pandemi Covid-19 di Kota Medan. Journal of Social Research, 1(6), 545–555.
Pinontoan, Y. M. C. (2019). Pengaruh Variasi Produk, Ketidakpuasan Konsumen Dan Iklan Produk Pesaing Terhadap Keputusan Perpindahan Merek Dari Sabun Pembersih Wajah Pada Supermarket Cool Tomohon. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(4).
Prasetya, A. Y., Winalti, S., & Kiswoyo, K. (2020). Analisis Variety Seeking, Atribut Produk dan Price Terhadap Brand Switching dari Taksi Konvesional ke Online. Prosiding Seminar Nasional & Call for Paper STIE AAS, 3(1), 1–19.
Priambodo, G., & Subyanto, M. (2017). Peran komunikasi word of mouth tradisional dan electronic word of mouth terhadap merek. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 14(1).
Purwanti, R. S., & Toto, T. (2020). Pengaruh Ketidakpuasan Konsumen Dan Variety Seeking Terhadap Brand Switching (Suatu Studi Pada Konsumen Toko Elin Kosmetik Yang Berpindah Dari Sariayu Ke Wardah). Business Management and Entrepreneurship Journal, 2(3), 67–81.
Repi, O. W., Lumanaw, B., & Wenas, R. S. (2020). Pengaruh bauran promosi, kesadaran merek dan persepsi nilai terhadap minat beli di Bukalapak pada mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 8(4).
Rosmadi, M. L. N., & Romdonny, J. (2018). Pengaruh merek, promosi, dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian bola sepak. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(2), 82–89.
Safitri, A., & Septrizola, W. (2019). Pengaruh Dissatisfaction, Variety Seeking, Electronic Word of Mouth, dan Religiosity terhadap Brand Switching Produk Kosmetik Lain ke Kosmetik Wardah pada Mahasiswi Universitas Negeri Padang. Jurnal Kajian Manajemen Dan Wirausaha, 01(01), 26–35.
Siswanto, H., & Maskan, M. (2021). Pengaruh brand awareness dan word of mouth terhadap keputusan pembelian ayam geprek pada Preksu di Kota Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 6(1), 93–96.
Sriwardiningsih, E. (2011). Word of Mouth sebagai Efek Respon Positif dari Kepuasan Konsumen dan Dampaknya pada Pembelian Kembali: Studi Kasus Mahasiswa sebagai Konsumen Yoghurt Activia. Binus Business Review, 2(1), 477–484.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. In Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Bandung: CV. Alfabeta. CV.Alfabeta.
Walga, R. P., & Siregar, O. M. (2023). The Effect of Cashback and Free Shipping, Customer Satisfaction, and Product Diversity on Consumer Buying Interest in Marketplace: Study on University of Sumatra Utara Students Using Tokopedia, Shopee, and Bukalapak. Proceedings of the 4th International Conference on Social and Political Development (ICOSOP 2022), 63–68. https://doi.org/10.5220/0011510600003460
Widianti, M., & Trinanda, O. (2019). Pengaruh customer dissatisfaction dan word of mouth (WOM) terhadap brand switching pada California Fried Chicken (CFC) ke fast food merek lain (Studi kasus pada masyarakat kota Padang). Jurnal Kajian Manajemen Dan Wirausaha, 1(1), 127–137.
Yanatri, V. (2019). Pengaruh Words of Mouth Communication, Customer Dissatisfication, Variety seeking dan Subjective Norm Terhadap Brand switching Pada PT. Bank Rabobank International Indonesia Cabang Tanah Abang. Jakarta. Bina Nusantara University.
Copyright (c) 2024 Anzala Sahru Ramadhan, Nicholas Marpaung
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.