Doritos Product Marketing Innovation Based on Doritos Flat Life on TikTok Social Media to Increase Sales

  • Achmad Taufiq Akademi Sages, Surabaya, Indonesia
  • Bawa Mulyono Hadi* Akademi Sages, Surabaya, Indonesia
  • Daniel Pandu Mau Akademi Sages, Surabaya, Indonesia
Keywords: Doritos, Flatlife, Marketing Innovation, TikTok

Abstract

Innovative product marketing is essential in increasing sales in today's digital age, especially through social media platforms such as TikTok. This research aims to analyse the marketing strategy used by Doritos in the campaign, as well as evaluate its impact on product sales and audience engagement. The research method used is qualitative with data collection techniques through in-depth interviews, content analysis, and consumer surveys. The results revealed that using TikTok as a marketing platform was effective in increasing brand awareness and sales. The campaign successfully created high engagement through hashtag challenges, collaboration with influencers, and organic content. A 30% increase in sales in the first month of the campaign, as well as positive engagement levels from TikTok users, showed that this marketing approach was effective. The implication of this research is the importance of understanding the audience and adapting to the dynamics of social media platforms to achieve success in digital marketing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afdhal, M., Prawiro, R., & Fenia, S. Z. (2022). Sosialisasi Penggunaan Media Sosial Tiktok Untuk Meningkatkan Penjualan Di Kampung Akrilik Padang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dharma Andalas, 1(1), 102–107.

Afiah, N., Hasan, M., Ratnah, S., & Arisah, N. (2022). Analisis Pemanfaatan Aplikasi TikTok dalam Meningkatkan Penjualan UMKM Sektor Kuliner di Kota Makassar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(4), 1257–1266.

Barus, N. B., Pangaribuan, M., & Purnami, S. (2021). Pengaruh Promosi Menggunakan Media Sosial Tiktok Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Ms Glow Pada Mahasiwa Di Kota Medan. Prosiding Konferensi Nasional Social & Engineering Polmed (KONSEP), 2(1), 616–626.

Dharma, B., & Efrianda, M. R. (2023). Analisis Penjualan Online Melalui Media Sosial Tiktok. Jurnal Publikasi Ekonomi Dan Akuntansi, 3(3), 269–278.

Dwiyanti, S. A. I., & Fitri, A. I. (2021). Efektivitas Media Tiktok Dan Influencer Mendongkrak Penjualan Lippie Serum Raecca Dipandemi Covid19. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK Dan BI), 4(1), 345–353.

Janudin, J., & Septiningrum, L. D. (2021). Upaya Meningkatkan Kinerja Perusahaan Melalui Efektivitas Aktivitas Bisnis, Tata Kelola, Dan Optimalisasi Profit. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION : Economic, Accounting, Management and Business, 4(2). https://doi.org/10.37481/sjr.v4i2.292

Nufus, H., & Handayani, T. (2022). Strategi Promosi dengan Memanfaatkan Media Sosial TikTok dalam Meningkatkan Penjualan (Studi Kasus pada TN Official Store). Jurnal EMT KITA, 6(1), 21–34.

Octavia, S., Pangestika, S., Nurlaila, S., Cahyadi, I., Basungi, S., Azzironi, A., Chadra, A., Dzasha, K., Diah, P. S., & Sasanti, N. (2023). Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Dengan Memanfaatkan Media Sosial Tiktok dan Aplikasi Canva. Jurnal Abdimas Ekonomi Dan Bisnis, 3(1), 32–37.

Pradika, M. F., & Sumardjijati, S. (2023). Penggunaan Aplikasi Tiktok sebagai Media Pemasaran Pof Perfume. Journal on Education, 5(4), 12807–12820.

Putra, R. A., & Iskandar, D. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran PT. JX di Media Sosial. Jurnal Riset Public Relations, 141–148.

Ranti, R. F., Nuraini, P., & Firmansyah, R. (2022). Strategi promosi pada aplikasi TikTok Shop untuk meningkatkan penjualan UMKM. Jurnal Ekonomi Perjuangan, 4(2), 76–80.

Rozaq, A., Kurniawati, I. D., Yunitasari, Y., & STT, L. S. (2023). Pendampingan Pemasaran Produk UMKM Memanfaatkan Media Sosial Instagram dan Tiktok. Jurnal Nusantara Berbakti, 1(1), 88–95.

Saputro, A. H., Suryaningprang, A., Wijaya, F., Muttaqin, R., & Tawaqal, R. S. (2023). Bahasa Indonesia Pemanfaatan Media Sosial Melalui Tiktok Shop untuk Peningkatan Penjualan Bagi Pelaku Usaha di Virageawie. Jurnal Abdi Insani, 10(3), 1291–1306.

Saragih, C. L., & Andriyansah, A. (2023). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Platform Tiktok. Kolegial, 11(2), 151–160.

Setyadi, H. A., Nurohim, G. S., Nugroho, W., & Sutanto, S. (2023). Tiktok Shop Untuk Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Witpari Karanganyar. Abditeknika Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 1–8.

Silvia, G., & Anwar, K. U. S. (2021). Pengaruh E-Commerce Terhadap Perilaku Konsumen Tokopedia Pada Masyarakat Kota Jambi. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 1(3), 240–251. https://doi.org/https://doi.org/10.55047/transekonomika.v1i3.44

Sinulingga, G., Setiawati, S., Furkonudin, F., Thantawi, A. M., Nurliyah, E. S., Lubis, A. L. P., Purnomo, P., Miharja, M., & Faizal, H. (2023). Pkm Pelatihan Digital Marketing Dengan Aplikasi Tik Tok Serta Optimalisasi Live Tik Tok Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Pada Pelaku Umkm Binaan Gemma Indonesia Raya. IKRA-ITH ABDIMAS, 6(2), 199–208.

Sugiyono, S. (2017). Quantitative, Qualitative and R & D Research Methods. Bandung: Alfabeta CV.

Supriyanto, A., Chikmah, I. F., Salma, K., & Tamara, A. W. (2023). Penjualan Melalui Tiktok Shop dan Shopee: Menguntungkan yang Mana? BUSINESS: Scientific Journal of Business and Entrepreneurship, 1(1), 1–16.

Wirobuwono, A., & Wahid, U. (2024). Strategi Digital Marketing Akulaku Indonesia dalam Meningkatkan Penjualan Produk (Studi Kasus Promosi# YearEndSale Melalui TikTok Shop@ akulakuid). Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 10211–10223.

Yuliza, M., Erdawati, E., & Septiani, N. (2023). The Influence of Marketing Strategies and Customer Trust on the Loyalty of Savings Customers at PT BPR Swadaya Anak Nagari (SAN). Journal Of Management, Accounting, General Finance And International Economic Issues, 3(1), 304–314.

Published
2024-12-16
How to Cite
Taufiq, A., Hadi, B. M., & Mau, D. P. (2024). Doritos Product Marketing Innovation Based on Doritos Flat Life on TikTok Social Media to Increase Sales. TRANSEKONOMIKA: AKUNTANSI, BISNIS DAN KEUANGAN, 5(1), 68-77. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v5i1.834