PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV

  • Fauziah Rahmah* Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP NU Indramayu
Keywords: Project Based Learning Model, Learning Outcomes, Science

Abstract

The concern about the low learning outcomes of students in class lV SDN lV Karangampel Kidul in science subjects due to students' lack of interest in science subjects is the background for this research. One of the efforts made is the application of a project-based learning model. This study aims to determine the application of project-based learning models in science subjects for grade IV students of SDN IV Karangampel Kidul, Karangampel District and to determine the application of project-based learning models can improve the learning outcomes of grade IV students of SDN IV Karangampel Kidul, Karangampel District. This research used PTK (class action research) method with Kemis and Taggart design. The research sample was all fourth grade students of SDN lV Karangampel Kidul in the 2022/2023 school year, totaling 31 students. By using data collection techniques in the form of interviews, observations and tests. Based on the observation results in this study, it is included in the good category, seen from the analysis of teacher activity observation data in cycle I obtained 75% with sufficient criteria and increased in cycle II 87.5% with good criteria. And student learning outcomes are said to have increased, this can be seen from the results of student learning in cycle I which has been completed 74.19% and increased in cycle II, namely 83.87% of students who have been completed and can be said to have reached the success indicator of 80%.

References

Aqib, Z. (2013). Model-model, media, dan strategi pembelajaran kontekstual (inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Aqib, Z., & Amrullah, A. (2018). PTK Penelitian Tindakan Kelas Teori & Aplikasi. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Ariani, N., & Rahma, I. F. (2020). Keefektifan Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pencapaian Aspek Kemampuan Representasi dan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VI SD Negeri 118296 Beringin Jaya Pinang Damai. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 113–120.

Artini, N. N. M. (2020). Pembelajaran model stad untuk meningkatkan prestasi belajar matematika pada siswa kelas v sdn 39 cakranegara. Jurnal Paedagogy, 3(1), 30–37.

Handayani, L. (2020). Peningkatan motivasi belajar IPA melalui model pembelajaran project based learning pada masa pandemi covid-19 bagi siswa SMP Negeri 4 Gunungsari. Jurnal Paedagogy, 7(3), 168–174.

Irfana, S., Attalina, S. N. C., & Widiyono, A. (2022). Efektifitas model pembelajaran project based learning (PJBL) dalam meningkatkan minat dan hasil belajar siswa di sekolah dasar. Journal of Professional Elementary Education, 1(1), 56–64.

Lapase, M. H. (2021). Implementasi pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Matematika di sd negeri Pinedapa. Jurnal Paedagogy, 8(2), 134–143.

Lawe, Y. U. (2018). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek berbantuan lembar kerja siswa terhadap hasil belajar IPA siswa SD. Journal of Education Technology, 2(1), 26–34.

Lestari, N. (2019). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas V SD Ar-Rahman Misriadi Desa Stabat Lama Langkat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu, 1(1), 13–23.

Masruroh, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pembuatan Clip Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 2(2), 152–158.

Munawaroh, A., & Christijanti, W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sistem Pencernaan SMP. Journal of Biology Education, 2(1).

Oktavian, C. N. (2016). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek untuk mengembangkan kepedulian peserta didik terhadap lingkungan. Jurnal Geografi Gea, 15(2).

Pujingsih, R. R. S. H. (2021). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika dengan Metode Kooperatif Tipe Jigsaw di SMA Negeri 1 Gerung. Jurnal Paedagogy, 8(1), 50–56.

Putri, G. A. M. D., Rati, N. W., & Mahadewi, L. P. P. (2019). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek terhadap hasil belajar IPA. Journal of Education Technology, 3(2), 65–72.

Sagala, S. (2008). Silabus sebagai landasan pelaksanaan dan pengembangan pembelajaran bagi guru yang profesional. Jurnal Tabularasa, 5(1), 11–22.

Setyawan, R. I., & Purwanto, A. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(2).

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Widyantini, U. T. S., Joko, P., & Estina, E. (2013). Laporan Penelitian Pengembangan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) dalam Pembelajaran Matematika. PPPPTK Matematika: Yogyakarta.

Published
2024-07-23
How to Cite
Rahmah, F. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV. JURNAL RISET PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN, 3(1), 118-128. https://doi.org/10.55047/jrpp.v3i1.719
Section
Articles