DAMPAK PENGGUNAAN GADGET TERHADAP PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI

  • Juandra Prisma Mahendra* Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Hamzar Lombok Utara
Keywords: Gadget Impact, Social Emotional Development, Early Childhood

Abstract

This study aims to determine the impact of gadgets on early childhood social emotional development. This research is a type of qualitative research with a case study approach, the location of the study was carried out in RA Baytussalam North Lombok, the subjects in this study were RA Baytussalam Dusun Dasan Tengak students totaling 16 students, 1 teacher, and 2 guardians of students. The results of the analysis show that the impact of gadget use on the social emotional development of children in RA Baytussalam consists of positive impacts and negative impacts. The positive use of gadgets is to increase imagination, train intelligence, and improve the ability to recognize letters and numbers. While the negative impacts of using gadgets are being a closed person, having trouble sleeping, children getting angry easily, and being exposed to radiation.

References

Anggraini, E. (2019). Mengatasi kecanduan gadget pada Anak. Serayu Publishing.

Chikmah, A. M., & Fitrianingsih, D. (2018). Pengaruh durasi penggunaan gadget terhadap masalah mental emosianal anak pra sekolah di tk pembina kota tegal. Siklus: Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 7(2), 295–299.

Hurlock, E. B. (2011). Perkembangan Anak Jilid II. Erlangga.

Isrofah, T. (2022). Dampak Positif Dan Negatif Penggunaan Gadget Pada Anak. Patinews.Com. https://www.patinews.com/dampak-positif-dan-negatif-penggunaan-gadget-pada-anak/

Layyinatus, S. (2019). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4).

Marpaung, J. (2018). Pengaruh penggunaan gadget dalam kehidupan. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 5(2).

Mufid, M. (2012). Etika dan Filsafat Komunikasi Cet. III. Kencana Prenada Media Group.

Nasution, Z. (2014). Latar Belakang Revolusi Teknologi Komunikasi. Perkembangan Teknologi Komunikasi, 1(1), 1–24.

Novitasari, W., & Khotimah, N. (2016). Dampak penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak usia 5-6 tahun. Jurnal PAUD Teratai, 5(3), 182–186.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11.

Suranto. (2010). Komunikasi sosial budaya. Graha Ilmu.

Wulansari, N. M. D. (2017). Didiklah Anak Sesuai Zamannya: Mengoptimalkan Potensi Anak Di Era Digital. Visimedia.

Published
2023-01-17
How to Cite
Mahendra, J. P. (2023). DAMPAK PENGGUNAAN GADGET TERHADAP PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI. JURNAL RISET PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN, 2(1), 1-6. https://doi.org/10.55047/jrpp.v2i1.362
Section
Articles