PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL-THROWING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN EKONOMI KONSEP BANK DAN INDUSTRI KEUANGAN NON-BANK
(Studi kuasi eksperimen pada Peserta Didik Kelas X SMAN 1 Pagelaran Tahun Ajaran 2022/2023)
Abstract
This study aims to determine the effect of the Snowball Throwing learning model to improve learning outcomes in economics subjects Concepts of Banks and the Non-Bank Financial Industry. The research method used is a quasi- experimental method in the form of a noun equivalent control group design. The population in this study were all class X students of SMAN 1 Pagelaran, totaling 152 students. The sampling technique was purposive sampling, that is, class X-3 (experimental class) with a total of 30 students and class X-5 (control class) with a total of 30 students. The data collection technique in this study was using multiple choice tests and the data analysis technique used was paired samples T-test and independent samples T-test. The results of this study indicate that 1) There are differences in the learning outcomes of students in the experimental class using the Snowball Throwing model in the initial and final measurements with an average n-gain value of 0.717 (high). 2) There are differences in the learning outcomes of students in the control class using conventional models in the initial measurement and final measurement with an average n-gain value of 0.697 (moderate). 3) There is no difference in increasing the ability of students' learning outcomes between the experimental class and the control class.
References
Aditya, D., & Suyanto, E. (2013). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(3).
Azizah, N. (2020). Pengaruh Model Snowball Throwing dalam Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PPKn di Smk Muhammadiyah 2 Bontoala. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Juarni. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII-II SMP Negeri 4 Badar Tahun Pelajaran 2016/2017. Universitas Muhammadiyah Sumatra Utara.
Maskun, M. (2018). Evaluasi Implementasi Program Pendidikan Kesetaraan Paket B di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Al-Kautsar Kota Mataram. Transformasi: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 2(1).
Muhajir, H. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Murid Kelas V SDN No. 90 To Cemba Kecamatan Alla Kabupaten Enrekang. Skripsi.
Pinangsari, M. (2019). Pengaruh Model Snowball Throwing Terhadap Pemahaman Konsep PKn Peserta Didik Kelas V Sd N 3 Labuhan Dalam Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Puspaningtyas, N., Prasetyo, K. H., & Farahsanti, I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Snowball Throwing dengan Discovery Learning untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi. Absis: Mathematics Education Journal, 2(1), 24.
Riandika, D. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Di Man 1 Kota Magelang Tahun Ajaran 2015. Universitas Negeri Semarang.
Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A. (2016). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi perubahan wujud benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).
Rosdiana, R., Boleng, D. T., & Susilo, S. (2017). Pengaruh penggunaan model discovery learning terhadap efektivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(8), 1060–1064.
Shoimin, A. (2013). Excellent Teacher Meningkatkan Profesionalisme Guru Pasca Sertifikasi. Dahara Prize. Silver.
Sudaryono, D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Mix Method. Edisi Kedua, 216.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (p. 336).
Suherti, W. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Pkn Kelas XII Di Sma Negeri 1 Cibeber Kabupaten Lebak. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Ulmiah, N., Andriani, N., & Fathurohman, A. (2016). Studi keterampilan proses sains siswa sma kelas x pada pembelajaran fisika pokok bahasan suhu dan kalor melalui model pembelajaran kooperatif tipe group investigation di sma negeri 11 palembang. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 3(1), 52–60.
Copyright (c) 2023 Rahmatul Khalik Alwiyasa, Rendra Gumilar, Astri Srigustini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.