KARAKTER SISWA DALAM LITERASI RELIGIUS

  • Ahmad Arif Fadillah* Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Ahmad Rafaeli Jannati Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Anas Farhan Awaludin Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Aura Zahrotun Khairunnisa Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Farasyanti Azahratul Aini Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Ferdian Putra Wardana Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Frizori Rendy Sukma Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Nuryati Widya Ningrum G. Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Sahla Sabilah Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Lilis Sundari Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Ragil Utami Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Wilda Widiati Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang
Keywords: Character, Literacy, Religion, Students' Reading Interest

Abstract

The character of children or students in religious literacy is described in this study. This research attempts to shape students' characters in order to help them become more religious and to develop their linguistic abilities. The Qualitative Method was used to acquire the data for this study. The findings of this study indicate a positive effects on the character development of students. To ensure that students' learning processes are supported, literacy implementation must be done in a supportive environment. It is well known that students' character can comprehend what has been done and what would be done after using reading literacy. The quantity of kids who are uninterested in reading is the study's main barrier.

References

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam. Al-Ulum, 13(1), 25–38.

Anam, M. A. S. (2014). Pendidikan Karakter: Upaya Membentuk Generasi Berkesadaran Moral. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2(2), 388–426.

Barnawi & Arifin, A. (2012). Strategi & kebijakan pembelajaran pendidikan karakter. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2), 25–29.

Nurdiyanti, E., & Suryanto, E. (2010). Pembelajaran literasi mata pelajaran bahasa indonesia pada siswa kelas V sekolah dasar. Paedagogia, 13(2).

Pancarrani, B., Amroh, I. W., & Noorfitriana, Y. (2017). Peran Literasi Orang Tua Dalam Perkembangan Anak. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 1(2), 23–27.

Rahmadhani Siregar, S. R. S., Sugito, Danis, A., Mardame Simamora, S., & Ramadhani, S. (2022). Mengintegrasikan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Di Sd Swasta Pangeran Antasari Helvetia 2022. PRIMA : Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(2), 1–6.

Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 28–37.

Salim, A., & Anwar, S. (2018). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Jurnal UIN Raden Intan Lampung, 9.

Sugiri, A. (2019). Penguatan pendidikan karakter di Sekolah Dasar melalui pembiasaan akhlak mulia: Studi di Sekolah Dasar Islam Terpadu Adzkia 1 dan Sekolah Dasar Negeri Cisaat Kabupaten Sukabumi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. In Bandung: Alfabeta.

Sulaiman, S., Imran, A., Hidayat, B. A., Mashuri, S., Reslawati, R., & Fakhrurrazi, F. (2022). Moderation religion in the era society 5.0 and multicultural society: Studies based on legal, religious, and social reviews. Linguistics and Culture Review, 6, 180–193.

Wachidah, L. R., Suwignyo, H., & Widiati, N. (2017). Potensi Karakter Tokoh dalam Cerita Rakyat sebagai Bahan Bacaan Literasi Moral. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(7), 894–901.

Published
2022-07-28
How to Cite
Fadillah, A. A., Jannati, A. R., Awaludin, A. F., Khairunnisa, A. Z., Aini, F. A., Wardana, F. P., Sukma, F. R., Ningrum G., N. W., Sabilah, S., Sundari, L., Utami, R., & Widiati, W. (2022). KARAKTER SISWA DALAM LITERASI RELIGIUS. JURNAL RISET PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN, 1(1), 43-52. https://doi.org/10.55047/jrpp.v1i1.209
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)