PERKEMBANGAN PSIKOLOGI ANAK KARENA DAMPAK BULLYING

  • Ahmad Arif Fadillah* PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Cindy Arlinda Meidanty PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Fiilzah Haniifah PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Nabela Kanti Utami PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Novia Amalia PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Prissis Endjid PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Rihlah Hasanah PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Rif’an Maulana Rahman PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Rizky Ahmad Kausar PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Thoni Putra Setiawan PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Tangerang
Keywords: Impact of Bullying, Psychosocial, Child

Abstract

This research is motivated by the large number of mass media reporting on acts of bullying committed by children and adolescents today. This research was conducted by the education management course. The bullying experienced by the victim is in the form of verbal and physical bullying. The purpose of this study is to find out how the psychosocial impact of bullying victims in everyday life, as well as to provide education to parents of victims to be more sensitive to the developments and problems faced by children, especially to continue to monitor children's interactions. The results of this study can be concluded, namely that bullying cases have a negative impact on victims of bullying, namely first, children who are victims of bullying are anti-social towards the playing environment, victims withdraw from the social environment and to interact socially. Being indifferent to what is happening in the surrounding environment. Second, the impact on the victim's psychology is that there is a deep depression that begins with a sense of trauma experienced and then turns into depression.

References

Aini, D. F. N. (2018). Self esteem pada anak usia sekolah dasar untuk pencegahan kasus bullying. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (Jp2sd), 6(1), 36–46.

Amini, T. Y. S. J. (2008). Bullying: mengatasi kekerasan di sekolah dan lingkungan sekitar anak. Grasindo.

Efendi, R., & Ningsih, A. R. (2022). Pendidikan Karakter di Sekolah. Penerbit Qiara Media.

Hasibuan, R. L., & Wulandari, R. L. H. (2015). Efektivitas rational emotive behavior therapy (REBT) untuk meningkatkan self esteem pada siswa SMP korban bullying. Jurnal Psikologi, 11(2), 103–110.

Janitra, P. A., & Prasanti, D. (2017). Komunikasi keluarga dalam pencegahan perilaku bullying bagi anak. Jurnal Ilmu Sosial Mamangan, 6(1), 23–33.

Nasution, F. S. (2018). Analisis Karakteristik Dan Faktor-Faktor Penyebab Perilaku Bullying Pada Anak Usia Dini. UNIMED.

Psi, S. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pendampingan Anak Yang Mengalami Post Traumatic Stress Disorder Akibat Bullying. Psikologi Parenting, 101.

Sari, Y. P., & Azwar, W. (2018). Fenomena bullying siswa: Studi tentang motif perilaku bullying siswa di SMP Negeri 01 Painan, Sumatera Barat. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 10(2), 333–367.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara prestasi belajar dengan kecerdasan emosional. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 13(2).

Triatmojo, A. O., & Hangestiningsih, E. (2019). Dampak Bullying Terhadap Kondisi Psikososial Siswa Kelas Ii Di Sd N Suryodiningratan 1 Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 5(3).

Zakiyah, E. Z., Humaedi, S., & Santoso, M. B. (2017). Faktor yang mempengaruhi remaja dalam melakukan bullying. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2).

Published
2022-07-13
How to Cite
Fadillah, A. A., Meidanty, C. A., Haniifah, F., Utami, N. K., Amalia, N., Endjid, P., Hasanah, R., Rahman, R. M., Kausar, R. A., & Setiawan, T. P. (2022). PERKEMBANGAN PSIKOLOGI ANAK KARENA DAMPAK BULLYING. JURNAL RISET PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN, 1(2), 157-164. https://doi.org/10.55047/jrpp.v1i2.225
Section
Articles